Deze site maakt gebruik van cookies.Meer wetenAccepteren

Ervaringen met MIX 84 :

 

  • Het beklemmend gevoel is weg
  • Ik kan terug vrij ademhalen!
  • Chronische last met ademhalen verdwenen in 2 maanden
Meer info

Bachbloesem MIX 84 helpt je om vrijer adem te halen

  • spanningen te minderen
  • emoties te balanceren
  • nieuwe aanval te vermijden
  • kalmer te worden
  • verdriet en pijn te verzachten
Meer info

Wat zijn Bachbloesems ? 

 

 

  • vloeibare, druppelvormige extracten van planten
  • buigen negatieve emoties om in hun positieve pool
  • zijn 100% natuurlijk en geeft geen enkele bijwerking
Meer info

Persoonlijke bachbloesem mix :

  • Specifieke mix op maat 
  • Op basis van je specifieke klachten
  • Rekening houdend met je karakter 
  • Vraag gratis advies aan Tom

 

Meer info

Gratis boek

 

 

 

 

 

Noteer nu je e-mail adres hieronder en download gratis het boek waarin alles over hyperventilatie en / of hyperventileren duidelijk beschreven staat!
 

 

E-mail adres:  Verzenden

Waarom ademhalingsoefeningen om hyperventilatie tegen te gaan?

Aanvallen van hyperventilatie kan je onderdrukken via ademhalingsoefeningen. Dit is niet zo verwonderlijk als je weet dat hyperventilatie uiteindelijk ontstaat door een verkeerde manier van ademhalen. Wat dan weer de oorzaak is van die verkeerde manier van ademen, moet uiteraard ook onderzocht worden. Maar door de ademhaling aan te passen kan een aanval van hyperventilatie hetzij voorkomen hetzij onderdrukt worden.

Hyperventilatie ontstaat door een verstoring van het evenwicht tussen zuurstof en koolzuurgas in het bloed. Zuurstof krijgen we in het bloed door in te ademen, koolzuurgas is hetgeen we uitademen. Afhankelijk van wat we doen, zal ons lichaam voor meer of minder zuurstof zorgen. Zo zullen we door een zware inspanning vlugger beginnen ademen, omdat ons lichaam meer zuurstof nodig heeft. Begint men echter vlug en diep in te ademen zonder dat daar enige reden voor bestaat, dan geraakt de balans uit haar evenwicht en krijg je teveel zuurstof in verhouding met de koolzuurgas in het bloed. Een aanval van hyperventilatie is dan het gevolg, omdat het lichaam op die manier het evenwicht probeert te herstellen. Eigenlijk lijkt het dat we te weinig zuurstof hebben, waardoor we meer willen ademen, maar in feite is het net omgekeerd en blokkeert het lichaam het inademen om zo minder zuurstof op te nemen.

Een aanval van hyperventilatie is erg benauwend, zowel voor wie het meemaakt als voor de omstanders. Via aangepaste ademhalingsoefeningen kan men de aanval onderdrukken. Mensen die chronisch hyperventileren kunnen met ademhalingsoefeningen deze chronische hyperventilatie bestrijden.

 

Soorten ademhalingsoefeningen tegen hyperventilatie

Via ademhalingsoefeningen kan men een aanval van hyperventilatie onderdrukken. Als men bijvoorbeeld een aanval voelt opkomen, dan moet men proberen te komen tot een rustige ademhaling. Dit houdt in dat men gedurende drie seconden op een langzame manier inademt. Daarna ademt men uit gedurende zes seconden. Ondertussen telt men mee en probeert men zo recht mogelijk te zitten, terwijl men de handen op de buik legt.

Naast deze ademhalingsoefening kan je ook proberen om je aandacht weg te trekken van datgene wat je angstig maakt. Zo kan je bijvoorbeeld iets beginnen zingen, eenvoudige bewegingen doen of lezen.

 

Niet alleen ademhalingsoefeningen doen tegen hyperventilatie

Naast deze ademhalingsoefening tegen hyperventilatie waarbij men langzaam in- en uitademt, is het ook aan te raden om relaxatieoefeningen te doen. Heel vaak ontstaat hyperventilatie in een periode van stress en vermoeidheid. Via relaxatieoefeningen leer je jezelf tot rust te brengen, wat er voor zorgt dat je de aanvallen van hyperventilatie kan beperken.