Deze site maakt gebruik van cookies.Meer wetenAccepteren

Kan hyperventilatie na het sporten ontstaan?

Prijs € 39

GRATIS verzending vanaf € 0,00

 

Inhoud 50 ml

Onmiddelijk leverbaar

 

 

Aantal:

 

Plaats in mandje


Hyperventilatie en sporten: een goede combinatie?

Sommige mensen kunnen na het sporten een aanval krijgen van hyperventilatie. Het gaat dan voornamelijk om personen die last hebben van de chronische vorm van hyperventilatie. Er zijn namelijk twee vormen van hyperventilatie:

- de acute vorm, die bij de meeste mensen gekend is als een heel hevige aanval. Hierbij voelt het alsof men aan het stikken is. Er is een drukkend gevoel op de borst en men heeft hartkloppingen. Dit maakt een acute aanval van hyperventilatie tot een bangelijke gebeurtenis.

- de chronische vorm. Deze vorm komt meer voor dan de acute vorm van hyperventilatie maar is veel minder gekend. Dat komt omdat de tekenen veel minder duidelijk aanwezig zijn dan bij de acute aanval. Mensen met chronische hyperventilatie zijn eigenlijk zonder het zelf te weten de ganse dag aan het hyperventileren. 

Een zware inspanning of aan sport doen, kan bij mensen met chronische hyperventilatie een aanval uitlokken. 

 

Dus niet sporten om hyperventilatie te vermijden?

Dat intens sporten een aanval van hyperventilatie kan uitlokken, is zeker geen reden om niet aan sport te doen. Integendeel zelfs. Door veel te bewegen en door te sporten beperkt men eerder de aanvallen van hyperventilatie. Hiervoor bestaat zelfs een vrij eenvoudige uitleg. Hyperventilatie ontstaat door een verkeerde manier van ademen. Hierdoor geraakt de balans tussen zuurstof en koolzuurgas uit evenwicht. Zuurstof is datgene wat we inademen. Deze zuurstof komt in de longen terecht en wordt via het bloed naar de spieren en organen gebracht. Koolzuurgas is gebruikte zuurstof en die wordt dan afgegeven en uitgeademd. Door te sporten gaan we enerzijds onze longinhoud vergroten. Hierdoor kunnen we meer zuurstof opslagen. Anderzijds zorgt het sporten er ook voor dat onze spieren krachtiger worden. Op die manier mag men het sporten dus zeker niet vermijden, ook al heeft men vaak last van hyperventilatie.

 

Hyperventilatie na sporten: hoe bouw je het op?

Ook al kan een aanval van hyperventilatie ontstaan na het sporten, toch is het goed om geleidelijk aan een bepaalde sport op te bouwen. Het is nefast om vanaf dag 1 al keihard enkele kilometers te gaan lopen. De kans dat je dan een aanval zal krijgen is realistisch. Je moet dat sporten dag na dag opbouwen. En wat men zeker niet mag vergeten, is het opwarmen. Het is noodzakelijk dat uw spieren eerst al wat opgewarmd zijn alvorens je gaat sporten. Stel dat je gaat lopen, begin dan eerst al wandelend. Zo kan je je spieren opwarmen. Daarna ga je eventjes lopen, uitbollen en nog wat stappen. De tijd dat je loopt kan je geleidelijk uitbreiden.

 

Andere artikelen
Top van de pagina