Deze site maakt gebruik van cookies.Meer wetenAccepteren

Hardlopen kan hyperventilatie voorkomen

Prijs € 39

GRATIS verzending vanaf € 0,00

 

Inhoud 50 ml

Onmiddelijk leverbaar

 

 

Aantal:

 

Plaats in mandje


Mag ik hardlopen met hyperventilatie?

Iemand die graag sport maar soms last heeft van hyperventilatie zal zich terecht de vraag stellen of het aangewezen is om aan hardlopen te doen. Eigenlijk kan dit geen enkel probleem zijn, op voorwaarde dat men het allemaal wat verstandig aanpakt. In principe is het zelfs zo dat hardlopen een aanval van hyperventilatie kan pareren. 

Hyperventilatie is een signaal dat er iets fout gaat met de manier van ademhalen. De balans tussen zuurstof en koolzuurgas is verstoord, en om die op peil te krijgen doet het lichaam ons hyperventileren. Op zich is aan dat alles niets van gevaar gemoeid, maar het ondergaan van een aanval van hyperventilatie is wel zeer beangstigend.

Door te beginnen hardlopen, kan men die verstoorde balans opnieuw in evenwicht krijgen. Daarom is het soms aan te raden om te beginnen hardlopen als je voelt dat er een aanval van hyperventilatie op komst is.

 

De voordelen van hardlopen bij hyperventilatie

Regelmatig aan sport doen zoals hardlopen is sterk aan te raden als men regelmatig klachten heeft van hyperventilatie. 

Als we inademen nemen we zuurstof op in de longblaasjes. Deze zuurstof wordt via het bloed doorheen ons lichaam gevoerd naar onze spieren en organen die deze zuurstof nodig hebben. Deze nemen uit het bloed de zuurstof die ze nodig hebben en geven koolzuurgas af. Dat is eigenlijk de afval van de zuurstof. Die koolzuurgas ademen we dan weer uit. Door aan sport te doen, zorgen we voor een pak positieve dingen. Ten eerste worden de longblaasjes groter, waardoor zij meer zuurstof kunnen opnemen. Ten tweede wordt het hart sterker, waardoor het sterker zal pompen. Dat houdt in dat het bloed (de transporteur van de zuurstof) vlotter doorheen ons lichaam kan stromen, waardoor onze spieren en organen niet alleen vlugger de verse zuurstof krijgen, maar ook vlugger de gebruikte zuurstof (koolzuurgas) kunnen afgeven. Het is dus duidelijk dat sporten een positieve invloed heeft op ons ademhalingssysteem. Door geregeld aan sport te doen, kan men dus de klachten omtrent hyperventilatie sterk verminderen.

 

Hardlopen en hyperventilatie: wat doe je best niet?

Ook al is hardlopen en om het even welke sport zeer goed bij hyperventilatie, toch zal iemand die geregeld last heeft van hyperventilatie niet geneigd zijn om aan sport te doen. Steek je niet weg in uitvluchten van “dat kan ik toch niet” of “dat gaat bij mij alles alleen maar erger maken”. Het ergste wat je kan doen, is gaan stil zitten in je zetel en alle vormen van beweging zoveel mogelijk vermijden. Hierdoor zullen je problemen met hyperventilatie alleen maar toenemen.

Wat je natuurlijk ook niet mag doen is van de ene dag op de andere de marathon gaan lopen. Als je wilt beginnen lopen, moet je dit heel geleidelijk opbouwen. En wat zeker ook van essentieel belang is, is de opwarming. De voordeur achter je dichttrekken en meteen beginnen lopen is een aanslag op je spieren. Begin al wandelend, drijf het tempo op en pas na een poosje begin je te lopen. De afstand die je loopt, mag je maar heel geleidelijk opdrijven.

 

Andere artikelen
Top van de pagina