Deze site maakt gebruik van cookies.Meer wetenAccepteren

Wat heeft angst met hyperventilatie te maken?

Prijs € 39

GRATIS verzending vanaf € 0,00

 

Inhoud 50 ml

Onmiddelijk leverbaar

 

 

Aantal:

 

Plaats in mandje


Hyperventilatie en angst zijn nauw met elkaar verbonden, aangezien angst zowat het voornaamste symptoom is bij hyperventilatie. Hyperventilatie op zich is geen ziekte, het is eerder een verschijnsel dat kan optreden bij een angstig gebeuren maar ook daarbuiten.

Hyperventilatie treedt op als er in het bloed een storing ontstaat in het evenwicht tussen zuurstof en koolzuurgas. Zuurstof is datgene wat we inademen, koolzuurgas is wat we uitademen. Deze beiden zijn met elkaar in evenwicht. Ontstaat er een onevenwicht, dan verandert de zuurtegraad van het bloed wat hyperventilatie met zich meebrengt. Een aanval van hyperventilatie is dus eigenlijk een reactie van het lichaam op een verstoring van de balans tussen zuurstof en koolzuurgas. Die verstoring ontstaat als men te vlug en te diep inademt in verhouding met wat men uitademt. Op die manier bekom je dat er teveel zuurstof in het bloed aanwezig is in verhouding tot de hoeveelheid koolzuurgas.

 

Angst: het voornaamste symptoom van hyperventilatie

Als je een aanval van hyperventilatie meemaakt, is dat iets wat zeer de mens veel angst bezorgt. Vooral het benauwende en beklemmende gevoel dat met een aanval gepaard gaat lokt angst uit. Door het verstoorde evenwicht tussen zuurstof en koolzuurgas vernauwen de bloedvaten. Het benauwende gevoel dat men daarbij heeft, doet vaak denken aan een hartaanval. Dit komt ook omdat er pijn in de borststreek optreedt. Niettegenstaande er teveel zuurstof in het bloed aanwezig is, heeft men toch het gevoel dat men niet genoeg zuurstof kan inademen. Naast angst omwille van het beklemmende gevoel, merkt men ook vaak dat de hyperventilant begint te transpireren, een droge mond heeft en tintelingen ondervindt in de handen en de voeten.

 

Hoe de angst onderdrukken bij een aanval van hyperventilatie?

Ook al is een aanval van hyperventilatie een logische reactie van ons lichaam, toch geeft het heel wat mensen een gevoel van angst. Het is belangrijk om, vooral als men regelmatig een aanval heeft, met die angst te leren omgaan. Zo kan men best een aanval onderdrukken. Als men een aanval voelt opkomen, dan is het bijvoorbeeld goed om rustig in drie tellen in te ademen en daarna rustig in zes tellen uit te ademen. Op die manier kan het evenwicht zich herstellen. Dit vraagt wel enige oefening, want door het beangstigende van de situatie, is dit niet evident. Ook het inademen en uitademen in een plastic zak kan een aanval van hyperventilatie afremmen. Wat ook belangrijk is, is dat men de uiteindelijke oorzaak opspoort van wat die aanval veroorzaakt. De eigenlijke oorzaken zijn vaak periodes van oververmoeid zijn, stress of emotioneel moeilijke momenten.

 

Andere artikelen
Top van de pagina